Projektiamme näyttäisi luonnehtivan 'Missä porras siellä ongelma'. Sisällä porrasaukkoa täytyi suurentaa jälkikäteen timanttisahan voimin. Autokatoksen katolle vievä ulkokierreporras taas on ollut 'tauolla', kun toteutus tai toteutumattomuustapa on antanut hauduttaa itseään.
Ulkokierreportaan piti olla simppeli, vähän tilaa vievä ja edullinen ratkaisu. Porras oli kuitenkin ajautunut suunnittelijoiden väliselle harmaalle vyöhykkeelle, jolla kukaan ei ollut paneutunut sen toteutettavuuteen. Lopputulemana olisi ollut konepajalla toteutettu ratkaisu, jossa kaide olisi ollut kantava rakenne eli ei todellakaan yksinkertainen ja edullinen porrasratkaisu. Ongelman perussyy on, että kierreportaan on ajateltu olevan puisen autokatoksen kulman kantava rakenne, jolloin keskipilari ei voi mennä ylös asti. Yleensähän kierreportaan keskipilari sijaitsee hiukan parvekkeen ulkopuolella, jolloin se voi jatkua ylös asti. Itsekin havahduin tähän ongelmaan vasta, kun porrasta oltiin tilaamassa ja seisoin autokatoksen kulmalla katsomassa tilannetta. No onneksi havahduin edes silloin, muutoin pihalla törröttäisi erittäin kallis köynnöstuki. Porrasratkaisun lisähaasteina ovat vielä reunassa oleva räystäskouru ja paksut palkit (kulkukorkeus). Uutta peruspilaria katoksen ulkopuolelle ei voi oikein enää tehdä, kun pilarin ulkopuolella kaartaan lähellä pintaa oleva maalämpölinja. Ratkaisuna on pyöritelty kierreportaan siirtoa parilla metrillä, jolloin alla olisi kiinteä kallio. Tällöin poistumistietaso olisi portaan katokseen yhdistävä siltamainen rakenne. Arkkitehti piirsi vaihtoehdoksi myös puisen U-portaan. Siitä tulisi kuitenkin voimakkaasti pihaa pimentävä muurimainen rakenne. Sitten pohdittiin jo portaan jättämistä kokonaan pois.
Nyt näyttäisi kuitenkin siltä, että ongelmaan saattaisi kuitenkin löytyä ratkaisu. Holssi-portaiden Ismo Heikkilä otti ongelmasta kopin, ideoi ratkaisun ottamani kuvan perusteella ja kävi paikan päällä tutkimassa tilanteen. Tarkempaa suunnitelmaa varten hän kävi vielä keilaamassa autokatoksen. 3D-skannaus on kyllä oiva apuväline hankaliin mittaustehtäviin. Ohessa skannerin pistepilvikuva.
Ideana on, että varsinainen kierreporras loppuu pilarin yläpäähän. Vaakapalkkiin kiinnitetään poistumistietaso. Katoksen päälle tulee puinen ralli, joka jatkuisi suojaavana rakenteena ja askelmana yli räystäskourun. Porras on parhaillaan tarkemmassa rakennetutkailussa. Toivottavasti saamme toimivan ratkaisun. Joka tapauksessa Ismo Heikkilä ansaitsee rakentajan kiitoksen oivallisesta asiakaspalvelusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti